Nominasjoner #superhelter

Her er mitt tilsvar på Den Kvinnelige DIgitale Superheltinnekåringen; http://iskwew.com/blogg/2009/12/15/digital-superheltinner/

Amiga (=jentevenn)

Min (og hundretusener andre tenåringsgutters) første, største (og eneste sanne?) kjerlighet. Denne pc-en, og da snakker vi pc i ordets rette betydning: PERSONAL computer, hadde ekte sjel. Vi satt med Amigaene våre i halvmørket, lastet inn suspekte demoer, crackede spill som vi hadde byttet til oss og fått tilsendt fra Australia. Per brevpost (I kid you not!). Vi hadde utgifter til porto som en middels stor daglivarehandel. Vi leste i Amiga Format, spilte Populous og Lost Patrol til øya ble røde og klokka ble halv fem om morgenen. Jeg husker Jeg ble spurt av en lærer om hva jeg ønsket å gjøre når jeg  ble voksen. “lage dataspill”, sa jeg. “Javel, det er jo ikke akkurat noen fremtid å satse på!”, var svaret. Choke it, old man! Så min første nominasjon går til Amiga for et livslangt forhold som jeg fremdeles får tårer i øynene av å tenke på (helt sant). Ingen har vel laget en så vakker tribute til Amiga som Erik Schwartz som har laget denne animasjonen:

GLADOS

Glados

Noe som bringer meg over til neste nominasjon. Sangen i Amiga-tributen er opprinnelig å finne i end-crediten i spillet Portal. Det er spillets andre hovedkarakter og spillerens motstander, GlaDOS, som synger.

I seg selv er Portal et friskt pust i spillenes verden, der selve spillet består i å løse forskjellige oppgaver og små utfordringer for å bane deg vei fre

m ti

l spillerens motstander, den kunstige intelligensen GlaDOS, og ta livet av henne. Underveis i spillets gang hører man hele tiden GlaDOS komme med oppmuntrende tilrop, som blir stadig mer sarkastiske og ironiske jo nærmere vi kommer spillets mål: Å ta livet av GlaDOS. Spillet har en fantastisk twist og er gjenstand for mang en analyse ute på nettet. Jeg liker denne analysen veldig godt:

http://www.game-ism.com/2008/04/04/still-alive-shes-free/

http://www.game-ism.com/2008/04/06/wherein-i-overanalyze-song-lyrics/

http://www.game-ism.com/2008/04/09/glados-followup-shes-your-venus/

I’m really sorry GlaDOS, that I could never be your superhero. I really wanted you to be free!

I guess there is no such thing as a free cake!

HAL 9000

Mens jeg allikevel er inne på kunstig intelligens som går over styr, så er det vanskelig å ikke også nominere HAL9000. Jeg tror de aller, aller fleste vil si at HAL er mannlig (mannsstemme), men jeg har alltid sett for meg HAL som kvinnelig. Jeg mener helt alvorlig at det er en av de mest ubehagelige scenene i filmhistorien, når David Bowman skrur av HAL ved å trekke ut modul etter modul slik at maskinen mister forstanden fullstendig, noe av de siste fornuftige den ytrer er “Please stop, Dave. ….. will you stop My mind is going….. I can feel it…… there is no question about it…… I can feel it….. I’m afraid……” .  Og akkurat der kjenner jeg så utrolig medfølelse for stakkars HAL som ikke ville noen noe vondt, men som ikke helt fikk det til for seg.

Daisy, Daisy…..

SÅ der har dere mine DIGITALE superkvinne!

Det var vel bra vel?

About einjen

I'me, so are you!
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Nominasjoner #superhelter

  1. tanketom says:

    HAL9000 er nok ganske sikkert mannleg. I den franske oversetjinga heiter han faktisk CARL9000.

    Men SAL9000 (HAL si syster) er mykje meir kvinneleg, både i stemme og veremåte. Ho er derimot ikkje like… gal..

  2. kvinnekongen says:

    haha! Dette var veldig morsomt!
    Stakkars Hal. Herrelighet.

    Av min samling gråsteiner i bloggeverden var dette en klinkekule.

    All my love to Hal.

  3. Jo, dette var bra :-D :-D

Leave a Reply

