En hissigpropp snakker om Sermo Consulting og sosiale superhelter

OK. Så er grensa nådd.

Hvilken grense? Jo, “Social Media Expert”-grensa.  Siste skudd for baugen kommer fra Sermo Consulting som med sitt siste påfunn: Stem på din sosiale superhelt!
Det er ganske utrolig at Sermo, et firma som “… vil ha fokus på dialogbasert kommunikasjon, og med spisskompetanse på det digitale tar de utgangspunkt i kundens kommunikasjonsbehov og ser på digitale og sosiale kanaler som et av flere verktøy for og nå frem til målgruppen!” (min uth.), fullstendig har neglisjert det faktum den gruppen som fullstendig dominerer i sosiale medier, er kvinner! I sin “Sosiale Superhelt”-kåring så har de listet opp:

  • Kongsvinger kommune
  • Thomas Moen
  • NRK beta
  • Bård Vegard Solhjell
  • Jan Omdahl
  • PST
  • Stormberg

Sånn bortsett fra at det er en DRIT KJEDELIG liste og bærer sterkt preg av “stikk en finger i lufta”-metoden (hey… vent nå litt… det skulle vel ikke være slik “Social Media Ethusiasts” jobber vel?), så er man altså nødt til å spørre seg: Kor è alle kvinner hen? Jeg leser ekstremt lite blogger, men tilogmed JEG kommer på en håndfull superheltinner som hadde danket ut hver eneste en (og tilsammens) av de som står på Sermo Consulting sin dødsliste.  Jeg mener….Jan Omdahl….? Bård Vegard Solhjell? Kongsvinger kommune? (Oh My!)

Og forresten… Det virker som om kriteriet for å være en “sosial” superhelt, er at man må være på twitter. Og jeg som trodde det var BARNELÆRDOM at Sosiale Medier != Twitter. Så feil kan man ta. Ikke rart man trenger PR-byråer og konsulenthjelp for å nå ut til folk.

Her er kriteriene man går etter når Sermo Consulting skal kåre superhelter (samt mine kommentarer):

  • Kommunikasjonen i sosiale medier skal involvere folk. Mulighet for dialog er dermed avgjørende.

Nei, dialog er IKKE avgjørende. Det som er avgjørende er om målsettingen oppfylles ved å involvere seg. Og svaret er ikke alltid hverken opplagt eller avhengig av dialog.

  • I den grad det er mulig å sjekke, er også evnen til å lytte viktig i denne kåringen. Vi kan i alle fall se hvem som plukker opp kritikk og ros på Twitter, blogger osv og svarer.

Dette er beint frem latterlig og lukter amatør lang vei. Det er ingen som helst måte, for oss som leser Sermo Consulting sin kåring, å sjekke om kriteriet er oppfyllt, eller hvorvidt Sermo faktisk har sjekket evnen til å lytte. Har de kontaktet PST på Twitter? Snakket med de? Intervju? Anonym sjekking? Hvilken ris har PST lyttet til og tatt til følge, hvordan vet man at de har lyttet? Liker PST å få ros? Hvordan da? Hvilket utslag har det gitt?

  • Tiltakene skal være langsiktige. Det er helt greit med gode kampanjer, men gode kampanjer i sosiale medier bør være starten på et langt og godt forhold mellom deg og den du snakker med. Evne til å engasjere over tid er et kjennetegn på at du jobber godt med nettkanalene dine.

Hvorfor må tiltaken være langsiktige. Et såkalt PR-byrå må da være klar over at man ofte ønsker kortsiktige og raske resultater. Det er da dessuten helt legitimt? Og Nei, evne til å engasjere  over tid trenger ikke å bety at du jobber godt med kanalene dine. Engasjement betyr først og fremst at du har et budskap som fenger.

  • For å være en superhelt er det ikke nok å være god på Twitter eller ha mange tilhengere på Facebook. Vi ser etter dem som bruker flere sosiale medier samtidig i kommunikasjonen.

Hvorfor? Hva med de som kun bruker facebook og youtube? Det er der folka er. Ikke på twitter.

  • Folk bør få muligheten til å dele informasjonen aktøren tilbyr i sine sosiale kanaler

Igjen: Hvorfor det? Hvorfor er dette et kriterie? Og nøyaktig HVA er det som regnes for “mulighet til å dele”? En “share this on facebook”-knapp?  (som om ikke folk deler innhold på nettet uavhengig om det er lagt til rette for det eller ikke).

  • For bedrifter og organisasjoner har vi lagt vekt på at det er bedriften og ledelsen som er engasjert i sosiale medier, ikke bare enkeltpersoner eller avdelinger

Har ikke ledelsen nok å gjøre med å lede bedriften? Er det ikke viktigere at supportavdelingen er tilstede enn Konsernsjefen? (hvis du er konsernsjef og leser dette: Jeg forsikrer deg… du trenger IKKE skaffe deg twitter-konto.

  • Vi ser også etter evnen til å dele og deltagelse i sosiale medier generelt. Sosiale medier er i stor mer å gi enn å ta. God delingsånd premieres.

KANSKJE god delingsånd premieres. Falsk delingånd er derimot ekstremt gjennomskubart, uansett hvor god den måtte være.

  • Innovasjon. Sosiale medier er i støpeskjeen. De oppfinnsomme må få anerkjennelse.

Eh, nei. De oppfinnsomme trenger absolutt ikke å anerkjennes. Ikke fordi de er oppfinnsome. Og ærlig talt….. på den lista der så er det da vitterlig ingen som er spesielt oppfinnsomme (NRKbeta og Thomas Moen, muligens, men selv av de to så er det vel strengt tatt en overdrivelse? Og met det så mener jeg ikke at det de gjør ikke er bra)

I det hele tatt synes jeg denne listen med kritererier ser ut som et realt venstrehåndsarbeide fra folk som enten ikke vet hva de snakker om eller som har hatt en litt dårlig dag i en hektisk hverdag. Har de satt opp disse listene over superhelter og kriterier på forrige mandagsmøte eller ligger det en slags vurdering av kriterier og deltakere her?  På hvilken måte oppfyller de enkelte kandidatene de forskjellige kriteriene og på hvilken måte oppfyller de IKKE kriteriene? Sa jeg at jeg syntes det lukter lite proffesjonelt av dette?

Jeg er lei meg for at Sermo Consulting ble offer for min raljerende ranting, men jeg har altså fått nok av “Social Media Experts” som forsøker å fremstå som om de har full kontroll mens de i virkeligheten har like mye kunnskap om emnet som en Cluless Newbie.

Og til slutt vil jeg da liste opp tre Sosiale, supre personer som jeg mener burde stått øverst (eventuelt tronet alene) på lista:

Regine Stokke

Kristin Oudmayer

Anne Aaby

Og forøvrig er jeg imot kåringer av “beste sosiale superhelt”. helt imot.

BAH!

EDIT:

Ser nå i ettertid at Sermo Consulting består av:

4 Seniorkonsulenter (menn)

1 Kursansvarlig og rådgiver (kvinne)

1 Prosjektleder (kvinne)

Er det grunnen til at kvinner er totalt fraværende på superlista?

Advertisements

About einjen

I'me, so are you!
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , . Bookmark the permalink.

13 Responses to En hissigpropp snakker om Sermo Consulting og sosiale superhelter

  1. Fornøyelig innlegg ! At så mange sluker “tablettene” fra Sermo-gjengen ukritisk, kommer jo av at så få er uprøvde og uerfarne i nye medier (“sosiale”) osv. osv. osv. Det er kjedelig akkurat nå, men det hjelper nok etter hvert – og da vet jeg at enda flere kommer til å stille kritiske spørsmål ved produkter fra slike som kaller seg “eksperter i sosiale medier.” Jeg har fått hele konseptet langt opp i halsen for lenge siden og det er meg en gåte at bedrifter fortsatt gidder å betale folk såvidt mye for foredrag og leksjoner bare fordi “ekspertene” er flinke til å prate og fordi de bl.a. (noen få ting til) var først i Norge på Twitter.

  2. Korreks: – At så MANGE fortsatt er noviser i de nye mediene selvfølgelig.

    Greit – godnatt.

  3. erikjo says:

    Feiende flott innlegg. Når argumentene presenteres så engasjert som her så er det vanskelig å være uenig.

  4. Først og fremst: Debatt er bra! Det viser at dette temaet engasjerer, og at vi er uenige lover godt for fremtiden og utviklingen av faget. I en debatt som har vært preget av 140-tegns rants på Twitter, er dette utvilsomt den beste analysen så langt. 🙂

    Jeg ser helt klart at kriteriene kunne vært annerledes, og det er vel også noe av det vi har lært av denne prosessen. Men når man tråkker opp spor, så må vi starte et sted, og det var også bakgrunnen for dette prosjektet. Gullkorn-kåringen til NIR tok ikke tak i fagfeltet, Gulltaggen-kåringen til INMA tok ikke tak i det, så derfor ville vi sette fokus på hva som er en vellykket strategi i sosiale medier, helst sett i sammenheng med den øvrige kommunikasjonsstrategien. Jeg tror hverken jeg skal forsvare kriteriene her eller kommentere på kommentarene, men lover å ta innspillene videre i arbeidet med denne kåringen.

    At det er fravær av kvinner på listen over finalister kan vi definitivt ta selvkritikk for, men det har hverken noe med at vi er mannssjåvinister å gjøre eller at vi er et flertall av menn i bedriften. Det har heller noe med at vi har hatt fokus på hvordan bedrifter eller organisasjoner bør oppføre seg i sosiale medier, og da er det kanskje bedre å konkludere med at uttrykket “superhelt” kanskje ikke var passende. At både Regine, Kristin og Anne faller inn i denne kategorien er det overhode ingen tvil om, og sikkert mange med dem.

    Til slutt et ord om “social media experts”. Det er definitivt et utrykk som bør stå i gåseøyne, siden dette er et rykende ferskt fag, der ingen så vidt jeg vet har en utdannelse, foreløpig. Vi i Sermo har bakgrunn fra PR-faget, journalistikk og reklamebransjen, men eksperter på sosiale medier er vi definitivt ikke. Vi er derimot entusiaster når det gjelder kommunikasjon, uavhengig av kanal, men først og fremst med fokus på bedriftsmarkedet.

    Har vi lært noe av denne debatten? Definitivt! Har det fjernet entusiasmen vår for kanalene og faget? Definitivt ikke! Kommer Sermo Consulting til å stå bak en kåring av superhelter, norgesmestere eller andre ymse titler innenfor sosiale medier i fremtiden? Hvem vet… 🙂

  5. AboKevin says:

    Nå skal ikke jeg påtå meg å forsvare Sermo og dets motiver bak og for denne kampanjen (disclaimer: Jeg er bror til en av byråets ansatte – uten at det har gitt meg noen som helst informasjon i denne saken), men så vidt jeg vet har følgende skjedd tidligere: Det var en nominasjonsprosess hvor den som hadde lyst kunne nominere kandidater til denne prisen. Listen du raljerer over er et resultat av den prosessen. Det har mao ikke vært mange nok som har nominert de 3 kvinnene du nevnte. Om det sier mer om hvem som er inne på Sermo sine sider og twitter konto enn noe annet får andre bedømme.
    Dersom jeg har forstått det riktig så er det også slik at det nå er en prosess hvor lesere stemmer på sine kandidater – som da tilslutt fører til at noen blir årets “superhelt”.

    Basert på det jeg nå har gjort rede for så synes det som om din surmaga raljering til en viss grad er basert på manglende informasjon om hva denne kåringen er. Når det er sagt så har du slik jeg ser det en del gode poenger. Det viktigste for meg er; Hvorfor har ingen av de kvinnelige aktørene innenfor sosiale medier blitt nominert til denne prisen?

  6. Audun Wangen says:

    Mistenker at litt av formålet var å skape litt blest over sosiale medier og at det ikke finnes andre kåringer som tar det for seg, og sånn sett har Sermo truffet blink.

    Forøvrig finnes det flere kvinner som jobber med web-satsingen til Kongsvinger kommune, selv om de ikke er aktive på Twitter.

    Men du har mange gode poenger. Jeg har også etterlyst gode kriterier for å måle hvor god man er på sosiale medier, for det kan eventuelt gjenbrukes i andre kåringer (j.fr. kvalitetskriteriene til DIFI for eksempel). Noen som tar utfordringen?

    • Hanna Aase says:

      Enig. Og det er jo slik man lager en velykket kampanje. Gjør det litt kontroversielt slik at flere snakker og sprer det. Sånn sett så burde vel Cermo stått på listen:) Hilsen ei av de kvinnelige “sosiale medie guruene”.

  7. kvinnekongen says:

    En blogger etter mitt eget hjerte!

    Tusen takk for at du tar dette så seriøst. Særlig den flaue ignoreringen av kvinner i feltet. Og at du ser så nøye på kriteriene og stiller spørsmål ved dem. Alle gode og tankevekkende spørsmål!

    Er det en bransje som burde holde seg for god til dette, så er det innen sosiale medier. Slike flopper som dette er surt. Et annet eksempel som er like ille, er når man arrangerer fagdager, seminarer og bloggefestivaler og alle foredragsholderne er menn. Slik ståa var i sommer. Det affekterer alle kvinner i denne bransjen og det får konsekvenser for kvinnene vi skal rekruttere. Vil vi at de skal bli vant til å se 90% kvinner som fotfolk og 10% lederskap befolket av menn?

    De som arrangerer slike (tullete) kåringer må ha dette i mente. Det samme må de som produserer rollemodeller i kraft av å hente inn foredragsholdere.

    Om Sermo har valgt å videreføre de kandidatene de ønsker å assosiere seg med er en ting. Å si at disse representerer kremen i universet er en annen.

    Godt innlegg, godt skrevet. Skriv mer. Og tusen millioner takk!

  8. Hanna Aase says:

    Hei, jeg er den eneste kvinnen på hele Agder som jobber selvstendig med sosiale medier! (www.hannaaase.no) Syns det var et bra innlegg i forhold til det med kjønn. Er et viktig perspektiv!

  9. Jonny Myren says:

    I tillegg er vel kanskje også litt av formålet å skape blest rundt Sermo Consulting? Er jo mange konsulent-selskaper som konkurrerer om å få innpass hos bedrifter.

  10. Pingback: ~SerendipityCat~ » Nominer en digital superheltinne!!

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s