Skitt og kanel

Jeg har sett James Cameron sitt siste biddrag til filmhistorien, Avatar, i sal 5 på Prinsen Kinosenter i Trondheim. Og bare for å ha det sagt: Dette var ganske så skrale greier. Rent innholdsmessig. Det er en helt normal actionfilm med en helt klassisk spenningskurve og stereotype karakterer. Klassisk Hollywood. Klassisk Cameron. Intet nytt fra Vestfronten så langt. Ja, så langt er jeg tilogmed tilbøyelig til å gi Morgenbladets filmanmelder Ulrik Eriksen rett i sin anmeldelse av Avatar.
Denne blogposten imidlertid ikke handle om de punkter der jeg og UlrikEriksen er enige. Tvert imot skal de ta seg for en del av hans uttalelser der jeg mener han er helt på jordet og har åpenbare problemer med å se det gigantiske gullkornet rett foran nesa si..
Avatar er en gjennomført digital film fra A til Z (jeg synes det blir feil å bruke norske bokstaver i referanser til amerikanske filmer). Alt er digitalisert, hovedcharacterene er stort sett digitale opptak gjort med motioncapture og greenscreen (åhhh folkens…. jeg liker det ordet…. “greenscreen”). Hele settet eksisterer kun i et par superdatamaskiner hos Weta Digital og Industrial Light and magic.
Og visuelt er det spektakulært. Fantastisk. Ja rent ut vakkert var det. Digitale effekter har i mange år nå, siden slutten av 80-tallet vært i stand til å skape realistiske, maskinelle omgivelser. En av de aller første filmene med organisk 3d-rendring (i betydningen visualisering av noe levende), var The Abyss (regissert av James Cameron), i en velkjent scene der romvesener gir liv til vann som former seg etter omgivelsene. Utrolig imponerende på den tiden, og fortsatt bra laget. Vann-effektene ble videreført i Terminator 2 (Hallo igjen Cameron). Noen få år seinere rendres TV-serien Babylon 5 på billig Amiga-hardware med Lightwave. I 1997 kommer Titanic (Nei… deg igjen Cameron?). som tar ibruk åpen kildekode (linux) for å rendre digitale effekter.

I 1998 lanserer Kevin Rubio sin smått legendariske Troops, en hyllest til og parodi av starwars-filmene i “Cops”-setting. En film fyllt av spesialeffekter, mer eller mindre laget på kjøkkenbenken. Min første tanke, da jeg i 1999 så “troops” og andre starwars-fanfilmer, var: Dette har jeg også lyst til! Hvorpå jeg lagde mitt første filmklipp med digitale 3d-effekter:

digital effekts for Futurewars

Første test av effekter til Futurewars

.
Hele det påfølgende året ble all ledig fritid brukt på å lage 3D-effekter til avgangsfilmen Futurewars (eneste norske science-fiction siden Blindpassasjer?). (EDIT: Avgangsfilmen til Fredrik Myklebust! Ikke MIN) På en helt ordinær pc med et middels kraftig grafikkort. Filmen hadde et budsjett på 12.000 kroner, hvorav jeg stakk av med en stor del av potten til grafikkort.
Filmen er forøvrig verdt å kaste bort en halvtime på:

Bortsett fra en grenseløs navlebeskuelse og selvpromotering, så forsøker jeg å illustrere et poeng her: Digitale effekter ble i løpet av 90-tallet, hyllevare som hvem som helst med en normal pc kunne produsere fra godstolen hjemme. Og det ville ikke ha vært mulig om ikke noen store filmer hadde gått foran og tatt de gigantiske kostnadene med utvikling i forkant av revolusjonen.
“Hvis James Camerons Avatar er filmens fremtid, vil det samtidig bety filmens død”, skriver Ulrik Eriksen i klassekampen. Nei, Ulrik. Dette er begynnelsen på nok en stor era i produksjon av visuell kunst! Og James Cameron viser oss at det er bare fantasien som setter grenser (nok en gang). Alt er mulig! Og før 2010 er over, vil også DU kunne være total kontrollfrik i din EGEN film. I en verden diktet opp fra godstolen! Jeg synes det høres helt fantastisk ut, og jeg er helt overbevist om at dette er fremtiden.
Det er ikke bare det at det er fremtiden. Vi er der delvis allerede. Skillelinjene mellom Spill og Film viskes ut. I spillet Avatar gjenbrukes nettop elementene fra filmen og settes sammen til en ny historie. DIN historie, der DU bestemmer historien.

BM: Jeg har holdt på med denne blogposten i to dager nå, og ble tidligere i dag klar over at NRKBeta hadde lagt ut en tilsvarende kritikk av Morgenbladetanmeldelsen, så jeg har omarbeidet min egen post en del og flettet inn mitt eget forhold til spesialeffekter.

Og min favoritt spesialeffektscene?
Muligens romskip-scenene i Return of the Jedi. De holder fortsatt mål, og ble laget uten en eneste 3D-rendring.
http://www.youtube.com/watch?v=kwz_fZPt6Ic&feature=related

About einjen

I'me, so are you!
This entry was posted in Medier and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Skitt og kanel

  1. Karsten says:

    Fint sagt; og jeg har også en artikkel på gang om noe av det samme som du og NRKbeta har kikket på i deres bloggsaker, så det er tydeligvis flere av oss som har fått debattgnisten av Eriksens mangelfulle argumentasjon.

    Nå var jeg svært fornøyd med Avatar og mener den har store kvaliteter som filmverk utover at den er vakker, men jeg kan fint forstå at opplevelsen minskes litt av at Cameron har senket ambisjonene når det kommer til manuskriptets originalitet. Men så handler vel ikke denne filmen egentlig om historien den forteller, men om universet den skildrer. Det er ikke så fryktelig originalt å fange inn dyrelivet på jorden, alle vet at det er der, men når BBC lager “Planet Earth” så blir vi likevel slått i bakken av hvor inntrykksfullt og rørende det er. Omtrent slik opplevde jeg “Avatar”.

    I tillegg ble jeg tiltrukket av en høy, blå og vakker CGI-skapning med navn Neytiri. Wow. 🙂

  2. Jon Nordvik says:

    Det er ikke første gang Eriksen driver med ukvalifisert synsing i Morgenbladet, både anmeldelsen av Inglourious Basterds og skriveriene om digital kino var likedan. På den annen side er det fint at det blir debatt om ting.

Leave a Reply

