Vær varsom

Husk! Hvis du sender nettrafikk til VG Nett eller bloggnorge, har du husket å sende regning?

Thomas Moen og VG Nett har lansert en værvarsom-plakat for bloggere, anonsører og blogglesere som har, er eller ska knytte seg til bloggnorge.
“Dette er retningslinjer for bloggere, blogglesere og annonsører i bloggnorge for hvordan man skal holde seg til kommersielle budskap og blogging generelt.

Jeg skal være forsiktig med å komme med påstander jeg ikke har dekning for, men jeg kjenner det rykker litt i moral-genet her nå.

Jeg er klar over at dette kan se ut som et angrep på Thomas Moen personlig, men det er det ikke ment som. Ha det i mente!

Allerede i ingressen er det altså tydelig at om du har tenkt å være med på bloggnorge, så er dette reglene du må forholde deg til. Fett nok det, men det presenteres altså som universelle bloggregler som skal gjelde alle bloggere i Norge. Jeg kjenner får instant lyst til å holde meg langt unna (men sidne jeg ikke er en aktiv blogger, så er det neppe av betydning)

1. Du som blogger
1. har krav og rett til å skrive om hva du vil så lenge du følger norsk lov

OK. Greit nok.

2. har et ansvar for å være ærlig og transparent

Nei, det synes jeg ikke. Det vil jo avhenge sterkt om hva du skal skrive om, hvem som er oppdragsgiver osv. Hva menes dessuten med transparent? Betyr det at om man skriver om plumbo, så må det oppgis i bloggartikkelen at vedkommende ikke er sponset av plumbo?

3. må ikke ha meningene dine til salgs, og har et ansvar for å omtale produkter på en ærlig måte – eller la vær å skrive om det

Helt, helt feil. På samme måte som det er umulig for en mac-fanboy (eller fangirl) å skrive noe negativt om Apple, så er det umulig for meg å skrive noe negativt om Amiga (et eksempel tatt ut av løse luften). Veldig ofte vil engasjerte skribenter som omtaler produkter, hendelser eller annet være sterkt dedikerte, og omtaler vil være (ofte sterkt) farget av dette. Hvis dette punktet skulle gjøres gjeldende, så ville du hørt lyden av millioner bloggartikler som legges rett over i /dev/nul! Adjø kjerlighet og hat!

4. har stor påvirkningskraft, særlig mot unge lesere – ha alltid dette i tankene.

Nei, nei, nei! Unge lesere kjenner lusa på gangen! Jeg garanterer: Kidsa vil sky nettsteder som skal være “kule” og som samtidig påtar seg et særlig ansvar for unge leseres påvirkningskraft. (Hvor påvirkelige er de egentlig?) Min erfaring er at ungdom er særdeles egenrådige. De er også ekstremt mye flinkere en generasjonen før seg til å lese og forstå medier/reklame.

5. bør ha fokus på god folkeskikk, linke når du omtaler merker eller mennesker og oppgi kilder

God folkeskikk er en bra ting.
Lenke og referere kan man jo gjøre. Eller la være.

6. må opplyse når du har blitt betalt eller mottatt produkter for å skrive innlegg

Må? Hvorfor?

7. er veldig interessant for kommeriselle aktører, derfor er det viktig at du ivaretar din integritet slik at din troverdighet aldri står på spille

Er dette en regel for å være med i bloggnorge?

8. må tenke på at du har et spesielt ansvar hvis du har mange unge lesere, og det er desto viktigere at dine meninger ikke er påvirket av kommersielle krefter

Dette er bare tøv. Man har ikke noe spesielt ansvar om man har mange unge lesere. Dette fremstår aldeles merkelig i og med at disse reglene er i samarbeid med VG Nett. I hvor stor grad er bloggnorge styrt av VG nett sine behov? Er bloggnorge kjøpt og betalt? Fullstendig uavhengig av komersielle krefter? I think not.

2. Du som bloggleser

1. skal vite at bloggere i utgangspunktet skal være ærlige og transparente, men innholdet kan være påvirket
2. må være klar over at bloggere skriver ofte om produkter de kan ha mottatt gratis og/eller blitt betalt for å skrive om
3. bør stille deg kritisk til bloggers meninger om bloggeren har mottatt produktet eller blitt betalt for å omtale det

4: Tenke veldig nøye gjennom om bloggnorge og VG Nett er i stand til å ivareta ditt behov for fri, uavhengig informasjon om komersielle produkter

3. Du som annonsør

1. har et ansvar for at blogger følger norsk lov og merker innlegget som sponset eller betalt innhold ved å opplyse om dette

Annonsører har ikke redaktøransvar. Punktum.


2. skal ikke kontakte barn under 18 år uten foreldres samtykke

Bra. men det er vel uansett å følge norsk lov?

3. bør bruke profesjonelle aktører for å komme i dialog med bloggere, slik at ting skjer i ordnende former og alles interesse ivaretas

Jeg antar at VG Nett er denne proffesjonelle aktøren 🙂 Eventuelt bloggnorge eller Thomas Moen. Slik at alles interesser kan ivaretas. Bloggere, annonsører og de som formidler kontakten. Skal se det drypper litt på klokkeren også her. Ikke noe galt i det.

4. må la bloggere skrive sine ærlige meninger slik at bloggeren kan ivareta sin integritet

Det må nesten være opp til bloggeren selv å avgjøre om vedkommende har lyst til å ivareta sin integritet. Det er nå uansett en oppgave som bloggeren selv er best skikket til å ivareta. Det ville nå være litt av et overformynderi og absurd om anonsøren skulle kikke over skuldra og påse at integriteten er ivaretatt. Annonsøren er uansett interessert i å selge et produkt.

5. bør aldri påvirke bloggeres meninger”

Uhm….. joda…. Hvorfor skulle de ellers gi vekk produkter? Anonsører gir vekk produkter ikke for idealismen sin skyld. Eller for å være snille, eller fordi de tilfeldigvis hadde ti apple Iphone liggende. Anonsører og reklamekampanjer har alltid en hensikt. Lykkelandet bloggnorge vil ikke kunne vri seg unna slikt, uansett hvor mye de streker under det på vær varsom-plakaten sin. Når noen gir deg noe (og i særdeleshet når et Stort Firma (TM), gir deg noe), så er det selvsagt ikke fordi de tror de kan tjene penger på det (Lærer man ikke slikt på ungdomsskolen lenger).

Altså. Siden jeg er så usaklig og negativ så her er hva jeg mente burde vært gjort med denne vær varsmplakaten:

Jeg antar at denne værvarsomplakaten for bloggere er en del av en større debatt rundt ytringerog redaktøransvar i blogger og sisiale media. Og Da bør/burde dette vært tatt av en “bransjeorganisasjon” og ikke av noen med tette bånd til en av de aller største komersielle aktørene på nett i Norge:: VG Nett.

Nå kan det selvfølgelig hende at jeg tar helt feil. jeg er tross alt ingen blogger og vet lite av hva som røer seg rundt om. men dette VærVarsom-greiene føles veldig, veldig feil. Selv om jeg skulle bli superkjendisblogger så skal jeg nok holde meg unna VG Nett, men jeg ser at det for de som ønsker (eller tror) de skal tjene penger på bloggingen sin så vil det kunne fremstå som attraktivt å knytte seg opp mot dette.

Som sagt så blogger jeg ikke sjøl (i særlig grad), så jeg er ikke hundre prosent sikker på hvordan slike forsøk på å tre regelverk ned over hodet på bloggere vil slå ut. Jeg GJETTER imidlertid på, etter å ha snakket litt hist og her med erfarne bloggere (og sett reaksjonene deres), at dette ikke vil bli så godt motatt.

Men det er klart, Hvis du er helt enig i disse kjørereglene så er det jo bare å hive seg på bølgen!

Hver sin lyst!

About einjen

I'me, so are you!
This entry was posted in Medier, Politikk and tagged , , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Vær varsom

  1. Heidi says:

    6. må opplyse når du har blitt betalt eller mottatt produkter for å skrive innlegg

    Må? Hvorfor?

    Fordi det etter norsk lov er påbudt å merke all markedsføring som markedsføring med mindre det tydelig fremstår som det for leserne.

    Forøvrig sterkt imot plakaten selv.

  2. Petter says:

    Jeg tror dette har mindre å gjøre med bloggnorge.com enn det kan se ut til her.

    Punkt 6: må hvis man skal følge norsk lov. Man kan selvsagt drite i å gjøre det.

    Med det sagt: jeg kommer nok (også) til å la være å holde meg til disse kjørereglene. Ihvertfall i nåværende form.

  3. Thomas says:

    Hei Einar, bra du har meninger og kommer med tilbakemeldinger.

    Skal få svart ordentlig på alle spørsmål og punkter i kveld, men vil bare påpeke en liten feil i innlegget ditt. VG har ingenting med bloggplakaten å gjøre – den er utviklet av meg og Rafiq, med et ønske om at den skal stå helt fritt og innholdet i den skal styres av bloggere.

    Hele poenget med å dele på bloggen min først er å få tilbakemeldinger, slik at den er best mulig når den kommer ut i versjon 1.

    Tilbakemeldingene du kommer med hjelper bloggplakaten til å bli bedre, så takk.

  4. Tim says:

    Ser også at du linker til http://www.bloggnorge.com, men det har ingenting med Tomas Moen å gjøre.

Leave a Reply

