Ingen gratis lunsj

VG nett leter etter korrekturlesere som kan jobbe gratis med å rette skrivefeil i artikler på nett. Tom Arild Haugen har kommentert dette i sin blogg. Jeg tenkte bare jeg skulle henge meg opp i et par påstander der.

Hallo! Hvem har bestemt at nettnyheter skal være gratis? Jo, mediene selv. Da nettpublisering ble mulig for rundt 15 år siden (Dagbladet først ute av de store), ble det begått noen enkle, men akk så fatale feil: I rushet etter å teste ut nyvinningen “glemte” noen å ta inngangsbilletter. Alle sto på scenen og sang – samtidig. Dørene var vidåpne 24/7.
I dag blør mediehusene.

Dette er neppe riktig. Trykte medier går ned i opplag, ja. Det er ikke det samme som at mediehusene blør. Senest for et par dager siden så jeg at Dagbladet søkte etter tre selgere for å ta unna trykket på annonnser (for nett). Og det er en total kortslutning at nettaviser er gratis. Det er de nemlig ikke! Gå til dagbladet.no eller vg.no og sjekk selv antall annnonser på forsiden, eller inne i en av artiklene. Det er helt enormt. Og den enkelte leser betaler sin avislesing ved å få med seg annonser. Leseren betaler forsåvidt også ved å lese kryssmeta-ariklene (artikler om andre medier eller mediehendelser), som i sin tur generer mer trafikk til samarbeidspartnere. Så, nei. Nettaviser er definitivt ikke gratis, og jeg gjetter dessuten på at økonomien i nettaviser er større enn i trykte medier.

Jeg er selv en av de som irriterer meg grønn og blå over skrivefeil i aviser, og jeg bryr meg katten om hvordan VG blir kvitt skrivefeilene sine, bare de forsvinner, selv om det er mest trykkfeil i trykte medier som irriterer meg, og ikke så mye på nett.

About einjen

I'me, so are you!
This entry was posted in aviser, nett and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

