USA 2011, dag 1

Da er første dag av USA 2011 over. En ganske begivenhetsrik dag, og dette var bare ferie!

Startet med å leie bil hos Alamo.
“So what car would you need, Mr Jensen?”
Jeg: “Smallest car possible woud be nice!”
“Ok, here’s the thing: We only have the biggest in the whole carpool left, its a huge Dodge truck. We just call it Personally I love it, but Im a traditionally smalltown girl and grew up with these things.”
Dodge Truck. Min foretrukne leiebil
Jeg tok bilen… og beveget meg ut i Seattle Downtown som kongen på haugen. En utrolig sykt deilig følelse når du ser NED på alle andre i trafikken.

Dette er andre gang jeg kjører i en Amerikansk storby. Jeg kjørte også litt i Portland da jeg var på Supecomputing 2009, og jeg kan bare anbefale alle andre som lurer på om det å kjøre bil i USA er noe å satse på. Har du LITT erfaring fra bykjøring i Norge,f.eks Oslo/Bergen, så er det ikke noe å lure på. Husk dog å enten ta med egen GPS, eller bestille med leiebilen. GPS veileder deg trygt dit du skal, og skiltingen på amerikanske veier er uendelig mye bedre enn den ikke-kommunikasjonen som vegvesenet bedriver. Det er aldri noen tvil om hvilken fil du skal ligge i for å ta av på riktig sted. Kjør på, sier jeg!
This is not the Pineapple Express
Formålet med leiebil var for å komme seg litt østover i landet, der de virkelig interessant tingene i Washington befinner seg. Stakk innom Northwest Railway Museum i Snoqualmie. Desverre så regnet det i bøtter og spann, så jeg orket ikke tilbringe altfor lang tid der, men mye fint hadde de, samt en utrolig hyggelig museumsvakt som blant annet fortalte meg om prosessen rundt værfenomenet Pineapple Express som treffer Washington med jevne mellomrom og forårsaker store oversvømmelser og flom i området.
THE Twin Peaks Log
Det morsomme med denne stoppen, var at de hadde trestubben som er med i Twin Peaks introeen på display utenfor stasjonsområdet. Det var en god lissepassning til mitt neste stopp som var Twede’s Cafe. Jeg bestilte selvfølgelig “A dammned fine cup of coffee”. Kirsebærsmak er ufyselig, så jeg stod over Cherry Pie, og gikk for en Five-dollarshake istedenfor. Og for å klargjøre…. Fivedollarshake er altså milkshake…. sånn bortimot en liter milkshake faktisk…. Jeg klarte å konsumere halvparten… før jeg måtte gi tapt….
Damn fine cup of coffee og fivedollarshake intatt på Twede's
Det siste jeg skulle ta for meg var Snoqualmie Falls litt lenger øst. Og da, kjære Murphy, kjørte jeg deg rett i grøfta…. ca tre miles før målet ble jeg (og veldig mange andre) overrasket av snøstorm. Bilene lå strødd langs veikanten, så jeg bestemte meg for å finne første og beste avkjørsel og snu. Det var lettere sagt enn gjort. Snøstorm i WashingtonVed avkjørselen sperret to biler veien og jeg måtte stoppe….. og kom ikke av flekken…. Eller… dvs, ved hvert forsøk på å komme meg videre sklei bilen enda lenger mot grøfta, for det var selvfølgelig sommerdekk (jeg tror ikke amerikanere har hørt om vinterdekk. Og akkurat da trer skjebnen inn, for jeg kommer på at jeg har jo firhjulsdrift! Og vips… ett trykk på 4w-knappen, og jeg kom meg fremover med “The Beast”, fikk tatt avkjørselen og snudd. Forunderlig altså……

Resten av turen tilbake til Seattle var plankekjøring 😀

Og bonus…. da jeg kom tilbake til hotellet, rakk jeg akkurat å springe bort til Konferansesenteret, registrere meg, ta to IPA og spise kveldsmat.
Goodiebag Supercomputing 2011
Årets goodiebag fra Supercomputing inneholder (som vanlig) en pcveske, vannflaske, to minnepenner, en haug med promo-materiale og en TYKK manual med oversikt og informasjon om konferansen.

Huhei, hvor dagen gikk unna!
I morgen: Tutorials!

Fun fact: Supercomputing legger igjen mellom 23 og 25 millioner dollar til Seattle i inntekter.

About einjen

I'me, so are you!
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

