transaksjonskostnader

Modul 3, teknologiendring og samfunnsutvikling.
Bloggoppgave.

Vanligvis reflekterer vi ikke så mye over hvordan vi gjør innkjøp. Det være seg daglighandel på den lokale prixen eller innkjøp av feriereiser og ny tv.

begynner vi derimot å analysere f.eks hvordan vi gjorde siste ferieinnkjøpet og bryter det ned til enkeltoppgaver vil vi se at enkeltoppgavene har forbruk av ressurser knyttet til seg. Det totale forbruk av disse ressursene for å få gjennomført selve kjøpet av feriereisen kaller vi transaksjonskostnader.

Slike ressurser kan være tid brukt på å lete etter flybilletter, reisemål. Kodtnader for å ringe reiseselskap og forhøre seg om muligheter/priser.

Transaksjonskostnader er mao. det du må ivestere av tid og penger for å få gjennomført det du EGENTLIG er ute etter.

For 20 år siden, for å organisere en rundtur i USA, så måtte man bruke ganske mye tid og penger på å forhøre seg og sjekke med alt mulig av togselskaper, hoteller, flyselskaper leiebilfirmar for å komme seg rundt. Iallfall hvis en ønsket å planlegge en smule. Dette har endret seg radikalt.

I skrivende stund sitter jeg på konferanse i USA. Før jeg kom til Denver, var jeg på en liten rundtur i San Fransisco før jeg tok AmTrak til Denver. Her leide jeg bil fra Avis og dro nordover til Wyoming og South Dakota før je greturnerte til Denver. Fly tilbake på fredag. Det tok meg mindre enn to timer å organisere hele oppholdet. Alt ved å benytte nettbaserte tjenester som booking.com, visa-nettsidene til US Border Control, avis.com, amtrak.com osv. Og jeg brukte selvfølgelig google maps for å regne ut hvor mye jeg ville rekke å se med leiebilen før jeg måtte være tilbake til konferansen begynte.
TIps til gode steder å spise fikk jeg på facebook fra folk som aldri ville visst at jeg var på vei til USA dersom jeg ikke hadde vært venn med de på facebook.

Transaksjonskostnaden har ao. gått betydelig ned, sammenlignet med bare for få år siden.

About einjen

I'me, so are you!
This entry was posted in teknosos and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

