teknosos, deloppgave 7 og 8

Netthandle, kapittel7

Først og fremst handler jeg bøker, filmer og spill på nett.
Playstation network har en mulighet til å handle en del spill på nett og laste direkte ned til playstation UTEN å benytte eksternt lagringsmedie som dvd/blueray. For meg er det ofte en showstopper dersom spillet jeg ønsker å kjøpe ikke kan kjøpes online uten å benytte fysisk lagringsmedium. Å ha tvbenken full av spill-kasetter er rett og slett alt for mye “hassle”.

Hvem er det så som taper på at jeg ikke kjøper spillet hos de? Først og fremst platekompaniet, men også play.com
Jeg liker godt å gå i en butkkk og kikke på film/musikkutvalget, så platekompaniet taper ikke SÅ mange enger på meg. Jeg kjøper fortsatt fysiske cd-er.

Problemet til platekompaniet og forsåvidt bokhandler eller andre typer butikker som tilbyr produkter som er eller lar seg digitalisere er at når jeg lørdag kveld klokken sju på kvelden lurer på hvilket spill jeg vil spille, eller hvilken film jeg skal se, så har ikke platekompaniet noe å stille opp med mot sony sin nettbutikk i playstation, eller netflix sine filmtilbud.

Jeg tror vi vil se at fysiske butikker blir nødt til å spesialisere seg på fysiske produkter. F.eks at platekompaniet og andre musikkbutikker fører eksklusive samlebokser, Sjeldne LP-plater osv. Fysiske produkter du ikke umiddelbart kan få på pc eller tablet.

Modul 8, Forretningsmodeller

http://www.digi.no/924447/de-verdilose-android-brukerne
Henning Rokling, Senior Manager i Core Group
har skrevet et innlegg på digi.no hvor han argumenterer for at utviklere som ønsker å tjene penger, først og fremst bør satse på iOS. Han viser blant annet til forretningsmodeller som er basert på annonser, der det har vist seg at iOS-brukere har en relativt mye større tilbøyelighet til å klikke på annonser, samt at Return of Investment (altså hvor mye du får igjen per investerte krone) er veldig mye høyere.

Konklusjonene hans er kort sagt at Android er populært fordi det er billig, ikke fordi det er bra.
jeg synes det er noe overraskende at han setter likhetstegn mellom app-inntjeningsevne og hva som er objektivt bra med et system, men det får nå være så.
Jeg mener uansett at han tar feil når det gjelder inntjening. I det minste at analysene han referer til bommer litt. Det blir en del synsing her, men slik jeg har forstått det, så er det de færreste som gjør det virkelig stort på iOS, og det er de som ligger i toppsjiktet på den platformen som har disse fantastiske ROI som det snakkes om, eller klikk på annonser.

Hvis du er et lite ukjent selskap som har tenkt å lage en app og tjene penger, så bør du, med mindre du har verdens beste idé som kommer til å bli “the next big thing”, lansere appen din der det er størst sjanse for at den blir lastet ned. Og det er uten tvil på android sin app-store med langt større antall enheter tilgjengelig enn apple.

Et annet moment med android og diverse produsenter av telefoner, samsung f.eks. er at de ofte har sine EGNE app-stores i tillegg til android sin. Dersom du som app-utvikler vil det være mulighet for å inngå avtaler med f.eks Sony eller Samsung for å få appene inn i disse nettbutikkene i tillegg til android sin.

Jeg mener altså at dersom du er en gjennomsnitts til bra app-utvikler og ønsker å gjøre gjennomsnitts bra (før det virkelig tar av) forretning med apper, så vil det være lurere å benytte seg av android (og partnere) sin markedsplass

About einjen

I'me, so are you!
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

